Wettelijke Bepalingen

Mifid gedragsregels en belangenconflictenbeleid

Fundamentele gedragsregel

Mifid is een Europese beleggingsrichtlijn en is de afkorting voor "Markets in Financial Instruments Directive".  Het loyauteitsbeginsel dat overgenomen werd uit deze richtlijn kan voortaan gezien worden als de overkoepelende gedragsnorm in onze sector.  Als onafhankelijk verzekeringsmakelaaar zien we erop toe dat we een loyale, billijke en professionele wijze inzetten voor de belangen van onze klanten. Deze regel wordt soms aangeduid als de algemene zorgplicht.

De Twin Peaks II wet van 30 juli 2013 voorziet de uitbreiding van de MiFid gedragsregels naar de verzekeringssector en zijn van toepassing vanaf 30 april 2014.

Informatieverstrekking

In het kader van de zorgplicht moeten we informatie inwinnen bij onze cliënten. De omvang van die informatie verschilt naargelang van het soort verzekeringsovereenkomst en van de verleende dienst.  De regels zijn cumulatief opgebouwd.  Bovenop de vereisten die gelden voor alle verzekeringsonvereenkomsten, komen specifieke extra vereisten voor spaar of beleggingsverzekeringen, die, wanneer advies wordt verstrekt over de verschillende specifieke soorten verzekeringsovereenkomsten, bovendien nog verder worden aangevuld.

Nummers van de taken en de titulatuur

1. Ongevallen; 2. Ziekte; 3. Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel; 4. Casco rollend spoorwegmaterieel; 5. Luchtvaartuigcasco; 6. Casco zee en binnenschepen; 7. Vervoerde goederen met inbegrip koopwaren, bagage en alle andere goederen; 8. Brand en natuurevenementen; 9. Andere schade en goederen; 10. BA motorrijtuigen; 11. BA luchtvaartuigen; 12. BA zee en binnenschepen; 13. Algemene BA; 14. Krediet; 15. Borgtocht; 16. Diverse geldelijke verliezen; 17. Rechtsbiijstand; 18. Hulpverlening; 21. Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat en geboorteverzekeringen; 22. Bruidsschat en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen; 23. Levens bruidschat en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen; 26. Kapitalisatieverrichtingen; 27. Beheer van collectieve pensioenfondsen.

Belangenconflictenbeleid

Bij het verrichten van verzekeingsbemiddelingsdiensten doen zich belangenconflicten voor die de belangen van cliënten kunnen schaden. Ze kunnen ontstaan tussen de cliënt en de verschillende andere partijen: tussen de verzekeringsonderneming en onzelf, of tussen cliënten onderling.

Voorbeeld: bij de afhandeling van de schadedossiers kunnen de belangen van cliënten met elkaar in conflict komen. De verzekeringsonderneming mag cliënten die goede cliënt zijn van de bank die deel uitmaakt van dezelfde groep, geen voorkeursbehandeling geven ten opzichte van andere cliënten.

Het is onze taak om belangenconflicten te identificeren en situaties omschrijven die een belangenconflict vormen of kunnen doen ontstaan waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van een of meer van onze cliënten worden geschaad.

Uitgaande van de regelgeving hebben we enkele algemene situaties uitgewerkt die in aanmerking genomen kunnen worden:

- situatie waarbij we winst kunnen maken of verlies lijden ten koste van de cliënt

- situatie waarbij we een belang kunnen hebben bij het resultaat van de verzekeringsbemiddelingsdienst of transactie dat verschilt van het belang van de cliënt

- situatie waarbij een financiële of andere drijfveer om het belang van andere cliënten te laten voorgaan op dat van de cliënt in kwestie

- situatie waarbij we hetzelfde bedrijf uitoefenen als de cliënt

Beheer van de belangenconflicten

Wanneer zich een mogelijk belangenconflict voordoet gaan we eerst na of het belangenconflict ons niet belet om loyaal, billijk en professioneel te handelen tegenover de cliënt zelf.

Het beheer van belangenconflicten die de belangen van onze cliënten kunnen schaden, hebben we enkele maatregelen genomen waarbij de belangen van onze cliënten primmeert.

Volgende maatregelen hebben we ondernomen:

-maatregelen met betrekking tot het afzonderlijk toezicht op personen van wie de hoofdtaak een verhoogd risico op belangenconflicten inhoudt

- maatregelen in verband met de verloning van onze medewerkers

-maatregelen inzake het bekomen van bepaalde voordelen

- maatregelen met betrekking tot de beperking van de informatie-uitwisseling tussen personen die in verschillende hoedanigheden betrokkenzijn met belangrijke risico op belangenconflicten

Over belangenconflicten die niet afdoende kunnen worden opgevangen door organisatorische en administratieve maatregelen, is transparantie tegenover de cliënten nodig.

In vele gevallen zal de situatie echter minder zwart-wit zijn en zal het mogelijk zijn om het belangenconflict op te lossen door afdoende organisatorische maatregelen te nemen.  Onze eerst plicht bestaat erin om deze maatregelen te nemen. Pas indien dit onmogelijk blijkt, en in zoverre de fundamentele MiFid gedragsregel niet in het gedrang komt, kan transparantie een oplossing bieden.

Vergoedingen

Teneinde onze beroepsactiviteiten en dienstverlening te kunnen uitoefenen ontvangt ons kantoor een vergoeding voor de gepresteerde diensten.

Mogelijke vergoedingen zijn:

- Vergoedingen betaald door de cliënt voor het verstrekken van een verzekeringsbemiddelingsdienst.  Als cliënt wordt u vooraf op passende wijze geïnformeerd over de kostenen lasten hieraan verbonden alsook over de bataalwijize van deze kosten en lasten.

- Vergoedingen die toelaten of die nodig zijn om verzekeringsbemiddeling mogelijk maken. Deze vergoedingen zijn ook gekend onder de benaming proper fee of passende vergoedingen. Het gaat om vergoedingen die door de dienstverlener worden gestort aan een derde; en die toelaten of nodig zijn om de klant de verzekeringsbemiddelingsdienst te geven die hij heeft gevraagd, en die geen belangenconflict kunnen veroorzaken. Voorbeelden van deze vergoedingen zijn herverzekeringspremie, erelonen van experten op wie een beroep doet, wettelijke bijdragen,...

- Vergoedingen die we ontvangen vanwege de verzekeringsonderneming onder de vorm van een deel van de betaalde premie. Deze vergoedingen kunnen eenmalig of regelmatigs zijn en op verschillende manieren berekend worden.


Meer informatie over de juiste modaliteiten of voor al uw vragen en problemen kan u in eerste instantie terecht bij ons kantoor. We zijn steeds bereikbaar via telefoon, e-mail of fax.

Ons kantoor is ingeschreven in het register van de verzekeringstussenpersonen die wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op http://www.fsma.be.

Klachten kunnen ook ingedient worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.59.75 - info@ombudsman.as - www.ombudsman.as